Wanneer geven mensen meer? [6 tips]

Het doel van uw verkoopactie is om een zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren voor het door u gestelde doel. Maar hoe overtuigt u mensen om uw doel te steunen? 6 tips voor een geslaagde verkoopactie!

[Tip 1] Duidelijk doel

Mensen geven (meer), wanneer er sprake is van een duidelijk doel. Transparantie en verantwoording zijn ontzettend belangrijk om mensen ervan te overtuigen uw doel te steunen.

‘Met uw steun kopen wij een nieuw speeltoestel voor ons schoolplein.’

 

[Tip 2] De nood is aan de man!

Mensen geven (meer), wanneer er sprake is van een ‘noodsituatie’. Urgentie en zichtbaarheid van de nood kunnen worden versterkt door de juiste media-aandacht voor uw verkoopactie te vragen.

‘Help, onze koorpiano is stuk!’

 

[Tip 3] Wees proactief

Mensen geven (meer), wanneer ze gevraagd worden. Hoe pro-actiever uw verkopers de klanten benaderen, hoe hoger de opbrengst die u realiseert. Als u uw klanten persoonlijk weet te benaderen, heeft dat dus meer effect dan een onpersoonlijke verkoop.

 

[Tip 4] Zorg dat geven eenvoudig is

Mensen geven (meer), wanneer het eenvoudig en laagdrempelig is om te geven. Maak daarom tijdens de verkoopactie (ook) gebruik van intekenlijsten en ronde geldbedragen.

 

[Tip 5] Weet aan wie u verkoopt

Mensen geven (meer), wanneer ze écht met uw doel begaan zijn. Het doel is nou eenmaal interessanter voor uw klanten als dat overeenkomt met zijn of haar persoonlijke waarden als geloof, sport, muziek of natuurbescherming.

Voorbeeld 1: ‘Kerkleden, met uw steun kopen wij Bijbels voor onze evangelisatiereis naar Cuba!’

 

[Tip 6] Toon waardering

Mensen geven (meer), wanneer er sociale en psychologische beloningen zijn. Wat betekent dit? Een sociale beloning betekent dat mensen niet achter willen blijven als iedereen geeft. Denk aan een verkoopactie op een verjaardag. Bovendien geven mensen (meer) om zich zelf goed te voelen, oftewel een psychologische beloning. Kortom, vergeet niet uw klant expliciet te bedanken voor zijn of haar steun!

Heeft u nog een waardevolle tip? Vermeld uw reactie onderstaand of neem contact met ons op!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.